A MANDA DE MERO COA MEMORIA DE ISAAC
Debuxo de Isaac Díaz Pardo (ano 1973) |
"De Isaac Díaz Pardo, na sorte de telo coñecido!
Véñense á memoria moreas de vivenzas compartidas na fortuna dos camiños e andainas. As máis lonxincuas son xa daqueles momentos subvertidos nas incipientes liberdades dos anos oitenta, nos tempos que organizaba actividades culturais e concertos en Sargadelos, onde era a cabeza pensante, o director técnico e o primeiro en abrir pola mañá, moi cedo ou de pechar cando o corpo llo pedía, normalmente cedo, despois de ver marchar a todos os traballadores e calzando o seu traxe de operario. Alí cantamos sendo Fuxan os Ventos, nun concerto marabilloso de amenceres e esperanzas.
Pasou o tempo e fun visitalo con certa
asiduidade, comiamos no comedor de Sargadelos a prezos moi módicos o prato do
día, e falaba sempre con sosego e calma, tentando non influír moito nos pensamentos
acelerados e cheos de urxencias nos que nós -na efervescencia xuvenil-
andabamos. Non interrompía, anque deixaba a súa idea por se puidese servir de
guía e razón. Así destecemos moitos temas do exilio, da galeguidade fóra e
dentro do país, daqueles temas espiñentos, de memorias e segredos, de traizóns
e medos. Isaac, sempre ponderado, quitáballe ferro aos nosos dramas, falaba de
xente que nós non ousabamos senón descubrir en respecto e a admiración, de
Castelao, de Bóveda, do seu pai, que o mataran cando o que debía morrer, no seu
sitio, era el. Así afirmou sempre.
Roi Xordo (gravado de Luís Seoane) |
En Sargadelos eu tamén coñecía a Lalo,
Vizoso e outras moitas traballadoras daquel enorme proxecto, daquel soño.
Cadrabamos xuntos, mesmo tivo a ben acordar ofrecerme a fermosura dalgunhas
pezas que alí se facían despois de contarme a historia do sistema, das formas,
da pureza dos elementos, do deseño, das cores, dos perfís, dos brillos, das
sombras, para acariñar o seu valor primordial: era algo noso, creado por nós,
con elementos nosos e para que se nos recoñecese no mundo. Primeiro explicábame
o proceso -sempre, nese intre, inchábanlle as veas ao pensar ter que mercar o
noso caolín a estranxeiros: ese era o noso drama pois non somos donos de nós,
dicía- e levábame pola cadea de produción, sinalando as dificultades. Lembro
cando quixo comezar co vidro, e tivo alí traballando a unha xente a ver se
acadaban o azul característico das pezas de cerámica, mais non lle acabou de
encher o ollo. Eu abraiaba, coñecía á perfección o que quería facer, o que
había de facer. E ía pensando mentres paseabamos polas distintas
dependencias de elaboracións das pezas, eu saudaba a moitas persoas que
traballaban, sobre todo mulleres, que estaban pintando a man ou decorando,
perfilando aquelas pezas que tiñan que saír perfectas ou, senón, seren
destruídas. Non podiamos deixar a “Nosa” cerámica en mal lugar por mor de
calquera imperfección, repetía. Foi nesas, cando un día, demos por falar na
“Gran epopea de Galiza”, o que sería a grande obra teatral e musical que
contase, mediante unha metáfora, a verdadeira historia de nós. E falou dunha
muller protagonista, unha muller de verbo fácil e agudo, que se movía polo
escenario sinalando, falando, sabendo e sabendo dicir. Os dous cabalgabamos
aconteceres da nosa historia. A muller, unha Balteira, sería quen de
definirnos. Comezamos a darlle forma, colaborou na súa primeira parte Marica
Campo, a quen lle contei aquel proxecto e deu dimensión verbal aos feitos do
primeiro acto. Sacamos o disco “A Casa que nunca tivemos”. Gustáronlle as
letras e as músicas. Encantoulle a posta en marcha dun proxecto enorme. Eu
prometinlle seguir cos actos vindeiros, e seguín, mesmo facendo no libreto da
obra, con pezas que fosen levando outros sucedidos e a resolución única da
obra, a de amor á orixe, á Casa, na defensa dela como proba dese amor. Esta
feita e el animábame a seguir, gustáballe. Fixemos a estrutura en tres actos
que están durmindo o sono de habitar unha certa Dignidade.
Cadramos en moitos sitios máis, na
homenaxe a Laxeiro en Lalín, en Saá de Palas de Rei nos actos da memoria onde
mataron ao seu pai e a Guerín, nas homenaxes a Lorenzo Varela en Monterroso,
nos conciliábulos con Ismael González, o cineasta mundial do Carballiño, con
Alonso Montero, con Avelino Muleiro ou Avelino Pousa Antelo, con Gustavo
Valencia, Anisia e Pepe Neira, ...e os seus amigos foron sendo tamén os meus
amigos. Tivemos a sorte de acudir a moitos encontros e falar sen máis testemuña
que a palabra e o pensar. Moitos actos da memoria, que el asumía con enteireza
e con aquela ollada evasiva, pois non quería emocionarse, viraba dando voltas
para evitar descubrir tanta dor que lle habitaba. Foi el o culpable de que eu
coñecese a Anisia Miranda e a Pepe Neira na distancia. Moito antes de viren da
Habana, carteabamos e conciliabamos pensares e as súas sabenzas. Quería que
musicaramos os seus versos, como así foi cos versos de “Memorias dun Neno
Labrego”, “Ai Amor”, “Corre, corre, meu cabalo”, e fixémonos tamén bos
amigos, moi bos amigos. Por riba de todas as moitas calidades que se poderían
citar, eu gardo unha como ouro en pano, aquela que só teñen unhas cantas
persoas, coma el, pequenas pero ao mesmo tempo enormes.
Isaac tiña unha cabeza que non paraba de
fabricar boas ideas, enxeñosas lindes polas que crear arte, beleza e conciencia
de País. Eu gardo mesmo probas desa ansia inesgotable. Pero se algo o facía
grande era ese tacto para facerse culpable dos erros que se podían producir nun
proxecto calquera. Sempre era culpa del que calquera cousa tecida no seu tear
non funcionase debidamente. Pero -e este é o reverso daquilo que vos comezaba a
contar- o que realmente o fixo grande foi aquel seu proceder silandeiro, que
cando algo saía ben, os responsables do éxito sempre eran outras persoas, el
agachábase oportunamente para non ser visto nin constar, para saír do plano
principal e dos aplausos.
Tamén, e non podo pasar sen dicilo, tiña
ao seu lado resolvéndolle todos os problemas, unha muller que aguantou mares e
mareiras, Mimina, cunha paciencia infinita e digna de ocupar altares, pois
Isaac era despistado, deixado, desordenado de moitas “cousas domésticas e tamén
esquecido delas. Cousas do máis esencial, tanto que facía un mundo de canto que
vía, e por detrás daquilo, o que non vía, parecía non existir.
Tamén tivemos unha eterna discusión, sen
resolver, cando chegados ao tema do sentimento “nacionalista”, coa que moitos
nos definimos. Esa verba que para el tiña connotacións arrepiantes, de cando a
guerra e os “nacionais” verdugos, estaban a dúas sílabas “listas”. El prefería
dicir de min que era un iluso soberanista, mentres descansaba definíndose
“libertario”, a secas ou algo conservacionista. Este tema sempre o acababamos
“en táboas” como no xadrez, coa impresión de ser dous tolos á deriva.
Memoria agradecida para el e para todas
as persoas que, coma el, fixeron medrar a esperanza e ese sentimento tan feliz
de amor polo Noso, que é noso e un día será enteiramente Noso.
Xullo de 2020.
Baldomero Iglesias
Dobarrio, Mero"
Un Bo Home.... sen máis.
ResponderEliminar"A sorte de telo coñecido", fermosa frase que retumba e ecoa.
ResponderEliminarSorte de ter vivido nestes tempos, nos que coincidimos con xente de tanta dignidade e valor ético.
Segue a ser unha sorte cadrar contigo, tamén!
Sorte inmensa a de Mero, por terlo coñecido.....e ser ben agradecido.
ResponderEliminar